Queensland - Australia
- FORSIDE -     - REJSEPLAN -     - NYHEDER -     - E-MAIL -     - LINKS -

Billeder fra dagene 03.11.2005 - 23.11.2005:

3/11 - så er vi ankommet til Cairns i Australien, efter en lidt hård flyvetur hvor Jonathan blev syg i flyveren. Han kastede op en enkelt gang og var så heldigvis frisk igen.

I Cairns er der dejligt varmt - ca. 30 grader men ikke så fugtigt som i Singapore. Her er poolen som vi bruger meget.

4/11 - Ja, det var så den udsigt, vi så mest den dag - på en drømmeseng ved poolen :-)

5/11 - I dag er vi på tur ud på Great Barrier Reef. Sejlturen tager ca. 2 timer hver vej.

Så er vi fremme ved Michaelmas Cay, som er den ø vi skal snorkle fra. Vi har et lille hjørne af øen, hvor vi må være, resten er fredet fuglereservat.

Klar til at snorkle på revet.

Ungerne låner en tynd heldragt som skærmer mod sol og evt. brandmænd (dem så vi dog ingen af).

Så er vi igang med snorklingen. Vandet er 27 grader, så der er nok med et par shorts eller bikini.

Vi ser blandt andet Nemo fisk (klovnefisk). Billedet her er taget af en fotograf som var med på turen.

Her en "butterfly" fisk. Det er en stor oplevelse af snorkle på Great Barrier Reef , og det bliver ikke sidste gang på denne tur!!

Efter en dag fuld af store indtryk, kan man godt trænge til en lille lur på dækket........

Pas på hvor du parkerer bilen - det er sæson for mangoer!!

6/11 - Vi er på tur i den tropiske regnskov. Med tog op i bjergene og med svævebane ned igen. Lidt vel turistet.....

Vi ser de første koalaer - det er et stort hit hos børn og barnlige sjæle. Altså noget for hele familien :-)

Den første kænguru.......

.....og den første ferskvandskrokodille.

Der er en fin sti i junglen, så man undgår eddekopper og andet godt i sandalerne.

Som sidste punkt på dagen er vi på besøg hos den oprindelige befolkning. Der fyres op i piben....

7/11 - så har vi fået vores bil. En ordentlig slæde med en V6'er - bruuuummmm!! Vi forlader Cairns med kurs mod Outback'en.

Det er nogle kæmpe lastbiler de har i Australien....

..og når man møder én, er det bare at holde til siden. Vejene ude i Outback'en er smalle som cykelstier, så man bruger rabatten, når andre kørertøjer skal passeres.

Vi ser masser af kænguruer og wallabies.

Og diverse fuglevildt.

Målet for turen er Undara, som har verdens længste lavatunneller. I camp'en bor vi i telte. Vi er ikke alene i teltene - gecko'er holder os med selskab.

8/11 - Næste morgen er der morgenmad i bushen. Ganske hyggeligt med spejlæg, bacon, bønner og kaffe tilberedt over åben ild.

Så skovles der ind.

Vi er på tur i lavatunnellerne.

Så går turen mod Townsville. Vi får kørt knap 900 km på to dage, så bilen vil gerne have masser af saft. Vi var lige ved at køre tør, men heldigvis dukkede denne tank op midt i ingenting.

9/11 - I Townsville har vi fundet et godt og billigt hotel, så her bliver vi i 2 dage. Idag er vi på vej til Magnetic Island - en ø ud for Townsville.

På Magnetic Island lejer vi denne lækre øse, som lyder og kører som en hakket gocart. Børnene valgte den, da der var et stort Tigerdyr klistermærke på motorhjelmen - respekt.

Magnetic Island er flotte bjerge og lækre strande. På denne strand daser vi i skyggen af palmerne i et par timer.

I det nordlige Australien er det sæson for store og meget giftige brandmænd, så vi bader i store afskærmede områder på stranden. Ungerne har hver fået en langærmet, tynd trøje der beskytter mod solen når de bader. Billabong banden.

Her en anden flot strand vi kom forbi.

10/11 - er en lang rejsedag, hvor vi kører 500 km fra Townsville til Airlie Beach. På vejen finder vi en frugt farm, hvor vi får en sund frokost bestående af lokalt dyrkede mangoer og ananas - mums.

Vi finder et rigtigt lækkert sted i Airlie Beach til en rimelig pris (på hverdage er der ikke mange gæster på hotellerne, og australiernes egen ferie starter først i december). Vi ser solnedgangen fra balkonen.

11/11 - Efter vi havde checket ud fra hotellet, kører vi ned til den lokale offentlige pool. Den er virkelig flot og lækker, så her bliver vi et par timer.

Vi plejer at lege krokodille, når vi bader. Farmand er krokodillen, og må kaste ungerne når de bliver indfanget. Det er god motion at smide de efterhånden store unger rundt.

12/11 - I Australien har de såmænd også skyer og lidt regn....... Vi er på vej mod Gladstone, hvorfra vi sejler ud til Heron Island imorgen. Her skal vi jo fejre Mariannes fødselsdag den 14.

Uden for vores hotelværelse i Gladstone opdagede Jonathan denne flotte papegøje.

13/11 til 18/11 - så er vi på vej til Heron Island. Fem overnatninger på en lille ø på Great Barrier Reaf. Vi glæder os til afslapning og snorkling - no worries!

Ungerne vil helst bruge poolen, men vi har alle været ude at snorkle på revet. I baggrunden ses revet ved lavvande - vi snorkler omkring højvande.

Her er masser af spændende fisk. Vi har svømmet med forskellige slags rokker - nogle af dem er kæmpestore. De er fantastisk smukke når de svæver igennem det klare vand.

Vi har også svømmet med hajer. De største er Black Tip Reef Shark og er vel par meter lange. Men der er masser af flotte fisk og vi kan bare ikke få nok af af snorkle.

I dag fejrer vi Marianne fødselsdag. Den dag bliver vist svær at slå: Morgensang med gaver, snorkling, middagsafslapning, snorkling, lækker middag med fødselsdagskage...

Her er udsigten lige uden for vores værelse. Her har vi været 2 aftener/nætter (indtil nu) og set kæmpestore havskildpadder komme op og lægge æg. Det er en helt utrolig oplevelse at se de store dyr kravle op og begynde at grave. Vi mødte en guide som viste os da skildpadden lagde sine æg, og vi så den kravle tilbage i havet igen.

På fisketur på revet. Jonathan fanger en stor coral trout. Marianne fangede en muræne ål - den var ret klam og røg ud igen...

Agnes fanger også en flot coral trout - helt lyserød med blå prikker. Vi fangede i alt 3 coral trouts og gav én væk til andre knapt så heldige fiskere. Om aftenen fik vi dem grillet og serveret - folk kiggede lidt underligt på Marianne: "var det ikke også hende der fik en kage med lys i i går??"

Så er vi på vej til Shark Bay. Det er primært her vi snorkler fra sammen med ungerne. Vi voksne har dog også været ude med snorkel båden, hvor vi snorkler på kanten af revet - her er vandet klarere og der er flere, flottere fisk og koraller. Jens har svømmet med havskildpadder to gange!!

I dag blæser det lidt for meget til snorkling i Shark Bay, så her blot et par indtryk fra stranden.....

Ungerne har været med ude at snorkle to formiddage og har svømmet med både rokker og hajer. Og når børnene bliver trætte er de rigtigt gode til at lege sammen på stranden, så vi andre kan snorkle videre.

Hopla.

Ved baren og poolen er dette store skakspil. Ungerne spillede efter "troldmandsregler", så indimellem fløj det med brikkerne.

Så går den ikke længere. Her kommer båden og henter os tilbage til fastlandet. Vi har haft en fantastisk tid på Heron Island, men glæder os til at tage fat på nye oplevelser.

19/9- Efter Heron Island fortsætter vi sydpå til byen Noosa. Her er der ikke noget Great Barrier Reef til at stoppe bølgerne. Surfs up. Vi tager alle fire et surfkursus, og Marianne og Jens rider de første bølger. Det er lidt for voldsomt for børnene, så de sidder på stranden efter de første vaskere.

Noosa er også kendt for at være Australiens madby nummer ét. Her nyder vi blåbær pandekager og banan pankekager til morgenmad. MUMS - men det mætter.... Vi tager tre overnatninger i Noosa - en rigtig fed by!!

22/9 - Vi er kørt fra Noosa (suk) og besøger Steve Irwins (krokodille jægeren) zoologiske have.

Endnu en koala klappes.

Højdepunktet er dog at se krokodillerne i action.

Vi møder også en historisk dame. Harriet er en mindst 170 år gammel skildpadde. Hun blev i 1835 hentet på Galapacos-øerne af selveste Darwin. Awesome!

23/11 - I dag er det Agnes' fødselsdag, hurra, hurra, hurra!!! Agnes fejrer dagen i en subtropisk regnskov i Lamington National Park, hvor vi tager to overnatninger. Vi kom i går, så vi kan fejre Agnes hele dagen. Agnes får et par ørenringe og et par svømmebriller.

Agnes har arrangeret en gåtur i regnskoven, hvor vi blandt andet bestiger et 18 meter højt udkigstårn...

.....krydser hængebroer.....

....og står midt inde i et kæmpestort, hult træ. Et ønsketræ - så vi må håber at alle de gode ønsker går i opfyldelse.

Vi navigerer efter kort i regnskoven. Og det er jo ikke noget problem, når bare retningssansen er god.

Vi har fået resortet til at smøre nogle lækre madpakker til os som vi indtager på en solfyldt plet - omgivet af regnskov og en enkelt sulten kalkun.

Efter frokosten fodrer vi papegøjer, som der er rigtig mange af. Det har de vist prøvet før, så de kravler rundt på os. Agnes synes der er lidt for meget i starten. Kravl af mig!

Om eftermiddagen drager vi påny ind i regnskoven. Ikke for at lege Byggemand Bob, men for at drøne afsted på en mega lang svævebane.

Her suser fødselaren afsted, kun fastgjort til en stålwire med et par snore.

Og her kommer lillebror i opvisningsstil med benene i vejret. Jonathan kunne ikke få nok, så han løb selv op af bjerget, da vi andre havde fået nok, og tog en tur til (der var en hjælper til at spænde ham ordentligt fast).

Vi holder en rigtig hyggelig fødselsdagsmiddag, hvor Agnes får en flot kage med stjernekastere i. Hele restauranten synger Happy Birthday. Agnes har sin flotte røde kineserkjole på, som hun faldt for i Singapore.

Selv vejret viste sig fra sin bedste side, med en smuk solnedgang.

Så er det sengetid, efter den bedste fødselsdag nogensinde, ifølge fødselaren selv. Hun har netop læst alle de dejlige mails I har sendt, og sover rævesøvn til ære for fotografen.......