Alice Springs - Australien
- FORSIDE -     - REJSEPLAN -     - NYHEDER -     - E-MAIL -     - LINKS -

Billeder fra dagene 25.1.2005 - 30.1.2006:

25/1 - Vi er rejst fra New Zealand - suk - og er ankommet til Alice Springs i Australien. Her er vaaaarmt, ca. 40 grader. Så det tager ikke mange sekunder før Agnes og Jonathan er i poolen!!

I morgen skal vi på en tre dages tur bl.a. ud til Ayers Rock (eller Uluru, som den også hedder). Så I kommer ikke til at høre nyt inden lørdag....

26/1 til 28/1- Vi er på en tre dages tur til Uluru (Ayers Rock) og Kings Canyon. Selvom vi fløj til Alice Springs for at være tæt på de to seværdigheder, så er der alligevel over 450 km ud til Uluru!! Svarer vel til at man flyver til Hamburg for at være tæt på Skagen - men sådan er det med afstande i Australien.

Den første dag ser vi Kata Tjuta, som er nogle klippeformationer der minder om Uluru, men er mere irregulære.

Vi ser solen gå ned ved Uluru. I det sidste lys farves klippen den flotte røde farve som man kender fra alle billederne af klippen.

Så er det aften og vi er ved campen. Vi sover i telte. Her er meeeeeeeget varmt - 40 grader i skyggen. Og efter et par lange gåture, trænger vi alle til et bad!!

Næste morgen er vi oppe klokken 4:15. Vi skal se solopgangen ved Uluru. Mens vi børster tænder på badeværelset (skur med toilet og bruser), kommer denne fætter spankulerende lige over hovederne på os. Det er et ca. 50 cm langt firben, og vi får lidt af et chok!! Men det viser sig heldigvis at den ikke er menneske-æder ;-)

Så er vi ved Uluru igen. Vi skal gå en godt 10 km lang tur rundt om klippen, og starer før solopgang. Temperaturen er mere mennesklig på denne tid af dagen.

Så bryder solen frem. Alle dage vi har været her, har det været skyfrit om morgenen, og i løbet af dagen er der kommet flere skyer. Til aften kan der komme en smule regn eller torden.

Uluru får sin røde farve i morgenlyset, og temperaturen stiger hurtigt.

Vi går på en fantastisk flot sti rundt om klippen.

Morgenlyset skaber de flotteste farver og skyggevirkninger.

Aboriginierne brænder ofte græsset af for at få friskt græs frem. Det er kontrollerede afbrændinger, som ikke skader andre planter alvorligt - træerne i området er dog ofte sortsvedne. Der er også ukontrollerede brænde - de er langt mere skadelige og dræber både planter og dyr. Disse brænde raser i tre stater mens vi er her - også her i Northern Territory, hvor horisonten er lidt diset af røgen fra disse brande.

Efter turen rundt om Uluru er der en forfriskning ved busen.

I Northern Territory ser vi også en del kamler. Australien er det eneste land i verden, hvor der lever vilde kameler i naturen. I Nortern Territory lever der ca. 750.000 vilde kameler!!

Nu står solen højt på himlen og Uluru har mistet sin røde farve.

Agnes og Jonathan klarer gåturen rundt om Uluru flot, selvom det var hårdt og varmt. Vi kører til Yulara, som er den lille by i nærheden af Uluru klippen. Her får vi vores livs mest tiltrængte is (og måske også den dyreste!!).

Videre mod næste camp. På vejen stopper vi for at finde brænde til aftenens bål.

Jonathan tager ejerskab for bålet, og smider løbende brænde på, så der er gløder til madlavningen.

Turen er en rigtig fællesoplevelse med mennesker fra en række andre lande. Vi er i alt 18 gæster på turen + 1 lokal guide. Vi hjælper hinanden med madlavningen, opvask mm. - så det er rigtigt hyggeligt.

Ungerne laver marshmallows ved bålet. Selvom det er mørkt er det varmt nok til at gå med bar mave.

Herude er der næsten intet kunstigt lys, så stjernehimlen er helt utrolig klar og smuk.

Turens sidste dag og vi står igen op lidt over klokken 4. I dag kører vi til Kings Canyon. Vi går en godt 6 km lang rute, som går meget op og ned - turen tager 4 timer!!

Der er mange høje klippeskrænter, og for at få et kig ned ligger vi på maven ude ved kanten.

I løbet af de tre dage vi er på tur, drikker vi masser af vand. Dels på grund af varmen, men også på grund af luftfugtigheden, som guiden fortæller er kun ca. 10%.

Inde imellem klipperne er der et område med søer, og her er der et rigt dyreliv. Utroligt at finde vand her i denne varme.

Enkelte steder er der bygget trapper for at vi kan komme rundt, men ellers går vi rundt på klipperne.

Der er masser af steder med flotte udsigtet.

Vi har alle flue-net på hattene. Her er mange fluer og de sætter sig ved øjne, næse, mund og ører, og kan være en rigtig plage.

Her en lille drage vi møder på vejen. Den er vel godt 30 cm lang, og bruger mest bagbene til at løbe med - og springer let op på klipperne. Så den er meget hurtig sammenlignet med et almindeligt firben.

Kings Canyon er et utroligt smukt område. Vi har vores guide med og følger en markeret sti. Kommer man væk fra stien, er det let at fare vild, og det er der da også ind imellem nogle der gør!

Kings Canyon turen var virkelig hård, og Agnes proklamerer at hun aldrig vil gå mere efter den tur! Det hjælper dog på humøret at vi til frokost besøger et område hvor der pool!!

Vi kører rundt med mad til fem dage i bussens trailer (der er nogle af gæsterne der skal på fem dages tur). Madvarne nedkøles med is, som vi får på forskellige resorts og cattle stations. Her har vi anrettet frokost-bordet.

Røde papegøjer i træerne.

Northern Territory har mange cattle stations, som har kvæget til at græsse på store områder. En gennemsnitlig cattle station er på ca. 4.000 kvadrat kilometer, og den største er på 12.000 kvadrat kilomter. Den største i Australien (i staten South Australia) er større end Schweiz!!

Her er vore bus. En firhjulstrukken sag, der er stiv som en traktor. Den sidste dag kører vi bl.a. fire timer på dirt roads, så vi er godt gennemrystede da vi kommer tilbage til Alice Springs.

Vores tredages tur er ved at være slut. Vi har aldrig svedt så meget som på denne tur, og indimellem har det været rigtig hårdt!! Men en stor oplevelse alligevel!!

Agnes og Jonathan har været helt fantastiske på turen, og var alles øjestene. De klarede gåturene uden brok, selvom de var pressede af varmen og terrænet. I bussen havde de et par pinde, som gjorde det ud for alt fra monstre til kænguruer - og tilsat en masse fantasi udfoldede der sig nogle dramatiske lege!

Vi har nu fire dage i træk været oppe klokken ca. 4 om morgenen. Og det er blevet rimeligt sent hver aften. Så vi er godt trætte og glæder os til at sove længe i en god seng på et airconditioned hotelværelse!!

29/1 - Sidste dag inden afrejsen. Der er kaos på hotelværelset - vi skal have smidt det ud vi kan undvære, og have pakket resten ned.

Vi har efterhånden vænnet os til at leve med få ting og på lille plads. Det bliver mærkeligt at komme hjem til et stort hus med flere rum! TV har vi næsten ikke set på turen - men der er blevet læst mange bøger og vi har bevæget os meget. Håber vi kan holde fast i det, når vi kommer hjem.

Der bliver dog også tid til badning. Og en cola i pool-baren!

Der er igen ca. 40 grader i skyggen, men efter vores tredages til til Uluru er det luksus med air condition og pool.

30/1 - Vi er nu påbegyndt hjemrejsen! Dette er uploadet i Darwin lufthavn - så første flyrejse er overstået!! Vi ses snart :-)